مراحل انتقال سند ملک
ملک های خریداری شده از سمت شما فقط زمانی از نظر قانونی به رسمیت شناخته می شود که انتقال سند ملک مورد نظر صورت گرفته باشد. سیستمی که این کار را انجام میدهد سالهاست که روال مشخصی دارد و به عرف عمومی تبدیل شده است. در ادامه مراحل انتقال سند ملکی گام به گام برای شما توضیح دادیم تا در زمان انجام معاملات با چالش مواجه نشید. مراحل انتقال سند ملکی به صورت زیر می باشد:
توافق میان فروشنده و خریدار
دریافت کد رهگیری برای مبایعه نامه
حضور فروشنده در دفتر اسناد رسمی
انتقال سند و پایان معامله
در ادامه بصورت مفصل به تمام مراحل انتقال سند ملک پرداخته ایم.
توافق میان فروشنده و خریدار
اولین مرحله زمانی اتفاق میفتد که رضایت و توافق میان خریدار و فروشنده به وجود آید. در این مرحله باید توافق نامه را به صورت مکتوب بنویسید؛ این توافق در معاملات با نام مبایعه نامه شناخته می شود.
مبایعه نامه چیست؟ مبایعه نامه در واقع همان نسخه قانونی قولنامه است که در آن به صورت خلاصه روند معامله قید شده است. مبایعه نامه می تواند شامل موارد زیر باشد:
مبلغ معامله
زمان معامله
نحوه پرداخت
موضوع معامله
نحوه فسخ قرارداد
تاریخ حضور در دفترخانه رسمی
مشخصات کامل خریدار و فروشنده
منصوبات و ملزومات ملک (مانند پارکینگ، کابینت، وسایل سرمایشی و گرمایشی)
